Wist je dat? Leer de signalen te herkennen.
Vraag een directeur of leidinggevende of hij of zij weet wat er speelt in het bedrijf, dan krijg je al heel gauw als reactie; jazeker weet ik wat er speelt! Vraag je vervolgens door, dan blijkt vaak in de praktijk dat de reactie bij naderinzien toch iets te snel is gegeven.
Weet jij als leidinggevende wie van je medewerkers eraan het mantelzorgen is, financiƫle zorgen heeft, problemen heeft met een puber en daardoor bijvoorbeeld slecht slaapt? En dit is nog maar een greep uit de uitdagingen waar je medewerkers dagelijks mee worden belast en die door de waan van de dag door jou als leidinggevende misschien niet gezien worden.
Vaak denk je mijn medewerker is (bijna) nooit ziek, dus het zal wel goed gaan. Een medewerker hoeft echter niet ziek te zijn, om toch beter te kunnen functioneren.
Wat zijn mogelijke signalen die een medewerker afgeeft en waar je als werkgever alert op moet zijn?
Ga simpelweg het gesprek aan met een medewerker als je één van bovenstaande signalen opmerkt of een ander signaal oppikt. Maak het niet te zwaar en nodig iemand uit voor een kopje koffiegesprek of maak samen in de lunchpauze een wandeling. Bespreekbaar maken van wat jij ziet, doet een medewerker vaak al heel veel goed.
Kortom; een medewerker hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!