Controle premie werkhervattingskas

Controle premie werkhervattingskas

Ieder jaar valt de Werkhervattingskas (Whk) aan het eind van het jaar door de brievenbus. Het merendeel van de werkgevers betaalt deze rekening zonder de cijfers te controleren. Helaas is de premiebeschikking niet altijd juist. Een kleine fout in deze beschikking kan al leiden tot een té dure rekening die kan oplopen tot duizenden euro’s. Wil jij besparen en zorgen dat je de juiste Whk premie betaalt? Wij helpen jou hier graag bij.

Werkhervattingskas, wat is dat?

De Whk is een geldbedrag waaruit de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen worden betaald voor (ex)werknemers. Als middelgrote en grote werkgever betaal je ieder jaar een premiepercentage Werkhervattingskas aan de Belastingdienst.

Whk premie

Werkgevers ontvangen ieder jaar de beschikking ‘gedifferentieerde premie Werkhervattingskas’. Deze premie bestaat uit twee onderdelen: De WGA-premie en de ziektewetpremie.

In de beschikking staat een premiepercentage. Deze moeten alle werkgevers over het premieloon aan de Belastingdienst betalen. Je gedifferentieerde premie wordt gebaseerd op gegevens uit het verleden. De premie wordt dus berekend op basis van het totaalbedrag aan uitkeringen die je twee jaar geleden hebt uitbetaald aan mensen die verbonden zijn aan jouw organisatie.

De gedifferentieerde premie Whk bestaat uit:

  • WGA-vast, voor uitkeringen aan vaste werknemers die langer dan twee jaar arbeidsongeschikt zijn;
  • WGA-flex, voor uitkeringen aan (voormalige) flexkrachten die langer dan twee jaar arbeidsongeschikt zijn;
  • ZW-flex, voor uitkeringen aan (voormalige) flexkrachten in de eerste twee ziektejaren.

Wat wel eens fout gaat

Een Whk beschikking is niet altijd juist. Dit kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld:

  • De kosten voor een zieke of arbeidsongeschikte medewerker worden op jou verhaald terwijl deze medewerker niet bij jou in dienst is geweest;
  • De premie is gebaseerd op een onjuist bedrag;
  • Er wordt een onjuiste uitkering doorbelast;
  • Voor sommige medewerkers is de ‘No Risk polis’ van toepassing. Het bedrag wordt op jou verhaald, terwijl jij niet verantwoordelijk bent voor deze medewerkers;
  • Een medewerker heeft al een ‘IVA-uitkering’, maar het UWV is vergeten deze uitkering van de instroomlijst af te halen.
Wat kan 1voud Arbo voor jou betekenen?

De Werkhervattingskas is best ingewikkeld en de financiële schade kan voor jou als werkgever, groot zijn. Wij helpen jou besparen en zorgen ervoor dat jij de juiste premie betaalt.

Onze werkwijze
Schakel ons in en machtig ons binnen zes weken na ontvangst van de premiebeschikking. Dan kunnen wij de beschikking controleren en sturen we, waar nodig, een pro forma bezwaar naar de Belastingdienst. De verrekening kan op basis van een ‘no cure, no pay’ regeling of tegen een uurtarief.

Wil je meer informatie? Of kunnen wij jou helpen besparen? Neem dan contact met ons op via 0575-5555961 of info@1voud.nl

Vraag een offerte aan Of neem contact op

Terug naar Casemanagement

De kracht van
1voud

  • Daadkracht
  • Deskundigheid
  • Bevlogenheid
  • Proactiviteit

Neem contact op

Mail ons

info@1voud.nl

Wij nemen binnen 24 uur contact op

Bel ons

0575 55 59 61

Maandag t/m vrijdag 08:30 - 17:00 uur.

Afspraak inplannen

Maak een afspraak!

Vrijblijvend een afspraak met ons inplannen.

Activeren, Motiveren & Stimuleren