Vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon

Pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld of discriminatie; met een helder en goed gecommuniceerd beleid kun je dit soort ongewenst gedrag binnen je bedrijf voorkomen. Maar ook als je alles goed geregeld hebt, kan ongewenst gedrag voorkomen. Dan wil je natuurlijk dat medewerkers die dit overkomt snel en goed worden opgevangen. Een vertrouwenspersoon is hiervoor speciaal opgeleid en kan daarnaast nog meer betekenen voor je bedrijf.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

De belangrijkste taak van een vertrouwenspersoon is het opvangen, begeleiden en adviseren van medewerkers die te maken hebben gehad met ongewenst gedrag op het werk. Andere taken zijn:

  • Het verwijzen van medewerkers naar andere hulpverlenende instanties;
  • Het analyseren van de voorvallen;
  • Het registreren van de meldingen over ongewenst gedrag;
  • Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
  • Het adviseren van leidinggevenden over wat zij kunnen doen om ongewenst gedrag te voorkomen.

Een vertrouwenspersoon werkt altijd onder strikte geheimhouding en neemt onderneemt alleen actie als de medewerker hier nadrukkelijk toestemming voor geeft. Een goede vertrouwenspersoon is onafhankelijk, sociaal, toegankelijk en oprecht. Daarnaast moet hij of zij het vertrouwen hebben van de medewerkers, leidinggevende en directie.

Is een vertrouwenspersoon verplicht?

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is op zich niet verplicht. Wel moet je als werkgever je medewerkers beschermen tegen psychosociale belasting (PSA). Je legt in je PSA-beleid vast hoe je dit geregeld hebt. Als een van je medewerkers te maken heeft gehad met ongewenst gedrag en hij of zij kon niet terecht bij een vertrouwenspersoon, dan staat dit gelijk aan het niet goed of onvoldoende invulling geven aan de wettelijke eis om PSA-beleid te voeren. Conclusie: het is verstandig om een interne of externe vertrouwenspersoon aan te stellen.

Interne of externe vertrouwenspersoon?

Je kunt ervoor kiezen een vertrouwenspersoon intern of extern aan te stellen. Het voordeel van een interne vertrouwenspersoon is dat hij of zij de bedrijfscultuur goed kent. Maar zoals we hierboven al aangaven, wordt er nogal wat van een vertrouwenspersoon verwacht. In de praktijk zien we vaak dat MKB-bedrijven deze functie toewijzen aan een HR-adviseur of managementassistent. Maar mag je van hen verwachten dat zij strikt onafhankelijk zijn en dat ze de capaciteiten hebben om medewerkers die heftige dingen hebben meegemaakt professioneel te begeleiden? Het voordeel van een externe vertrouwenspersoon is, dat deze onafhankelijk kan optreden en geen ‘last’ heeft van bedrijfsblindheid.  Daarnaast heeft hij of zij de juiste kennis en vaardigheden om de functie optimaal uit te voeren. 

Een vertrouwenspersoon via 1voud Arbo

1voud Arbo heeft de beschikking over goed gekwalificeerde vertrouwenspersonen. Kies je voor een vertrouwenspersonen via ons, dan weet je dat hij of zij voldoet aan  onze strenge eisen:

  • 24/7 beschikbaar voor de medewerkers van onze klanten;
  • Achtervang is op  gelijkwaardig niveau geregeld;
  • De vertrouwenspersoon heeft positieve referenties die van tevoren door ons zijn gecheckt;
  • Onze vertrouwenspersonen komen uit het oosten van het land. Ze zijn vertrouwd met de regio waarin onze klanten gevestigd zijn en kennen de cultuur en manier van werken;
  • Onze vertrouwenspersonen kunnen ook worden ingezet bij het opstellen van PSA-beleid.

Van tevoren kijken wij welke vertrouwenspersoon het beste bij jouw organisatie past. Natuurlijk kun je ook zelf eerst met deze persoon kennismaken.

 

Wil je graag beschikken over een van onze vertrouwenspersonen?

 

Vraag een offerte aan Of neem contact op

Terug naar Wettelijke verplichtingen

De kracht van
1voud

  • Daadkracht
  • Deskundigheid
  • Bevlogenheid
  • Proactiviteit

Neem contact op

Mail ons

info@1voud.nl

Wij nemen binnen 24 uur contact op

Bel ons

0575 55 59 61

Maandag t/m vrijdag 08:30 - 17:00 uur.

Afspraak inplannen

Maak een afspraak!

Vrijblijvend een afspraak met ons inplannen.

Activeren, Motiveren & Stimuleren